Facebook Takip edebilirsiniz

27 Eylül 2012 Perşembe

Çeyiz parası bir kez verilir / Resul KURT

 

 


 Çeyiz parası bir kez verilir

Okurumuz Naciye İncirli, “48221419.3 tahsis numarasıyla maaş almakta iken 08.05.2012 tarihinde evlendim ve çeyiz parası talebinde bulundum. Bütün dosyalarımı tamamıyla yollamama rağmen net bir sonuca ulaşamadım. Nedense hiç bir alakası olmadığı halde memur arkadaşın biri daha önce evlenmiş diyerek not düşmüş ve bu not yüzünden param emanette bekliyor. Ben ilk evlilik yaptığımda annem ve babam yaşıyordu ve ben ayrıldıktan 4 sene sonra babam öldüğü için maaşa bağlandım. Yani 2010 yılında. Bu durumu not alan memur arkadaş daha önce evlilik yaptığımı görüyor ve benim daha önce çeyiz yardımı almadığımı göremiyor. Ne yapmam lazım? ” diyor.

Halk arasında çeyiz parası olarak bilinen evlenme yardımı, anne ve/veya babasının ölümü nedeniyle SGK’dan yetim aylığı (ölüm aylığı veya geliri) almakta olan kız çocuklarına resmi olarak evlenmeleri halinde evlenme ödeneği (çeyiz parası) ödenmektedir. Erkek çocukların evlenme ödeneği (çeyiz parası) alma hakkı yoktur.

SGK’dan aldıkları gelir veya aylıklarının evlilik nedeniyle kesilmesi gereken kız çocuklarına resmi olarak evlenmeleri ve yazılı olarak talepte bulunmaları halinde almakta oldukları aylık veya gelirlerinin iki yıllık tutarı bir defaya mahsus olmak üzere evlenme ödeneği olarak peşin ödenmektedir. Evlenme ödeneği (çeyiz parası) alabilmek için “yetim aylığı almakta olan” şartı bulunmaktadır. Yani, çalışması veya başka bir nedenle yetim aylığı almadığında evlenen kız çocukları hak sahibi olmadıkları için evlenme yardımı (çeyiz parası) alamazlar. Ancak, işten ayrılıp yetim aylığı almaya başlayan ve yetim aylığı alırken evlenen kız çocuğuna evlenme ödeneği (çeyiz parası) verilmektedir. Evlenme ödeneği (çeyiz parası) alacak yetim kız çocukları 4/a (SSK) ve 4/b (Bağ-Kur) kapsamında hak sahibi iseler, bağlı bulundukları Sosyal Güvenlik İl Müdürlüklerine veya SGK Merkez Müdürlüklerine başvuru yapılması gerekir.

Evlenme ödeneğinin ödenmesi için hak sahiplerinin bir dilekçe ile SGK’nın ilgili ünitesine başvurması şarttır. Evlenme tarihi nüfus kütüğüne işlenmemişse, dilekçeyle birlikte, evlenme cüzdanının bir örneğinin de SGK’na verilmesi zorunludur. Evlenme ödeneği verilen kız çocuklarının dışındaki diğer hak sahiplerinin gelir ve aylıkları iki sene sonra yükseltilmektedir.

Evlenme ödeneğinin (çeyiz parası) ilk evlilikte alınması şartı yoktur. İlk evliliğinde almayanlar, eşinden ayrıldıktan sonra yetim aylığı alırken yeniden evlenmeleri halinde evlenme ödeneğinin (çeyiz parası) alabilirler. Dolayısıyla esasen okurumuzun durumunda olup, ilk evliliğinde evlenme yardımı almayanların daha sonraki evliliğinde bunu alma hakkı vardır. Ancak belirttiğimiz üzere sadece bir kez alınması mümkündür. Burada sanırım bir yanlış anlama var. SGK Emeklilik Hizmetleri Genel Müdürü sayın Cevdet Ceylan beyin bu tür konulara olan hassasiyetini biliyorum. Umarız konuya el atar ve en kısa zamanda sorununuz çözülür.

Evlenme ödeneği alan hak sahibinin aylığının kesildiği tarihten itibaren iki yıl içerisinde yeniden hak sahibi olması halinde, iki yıllık sürenin sonuna kadar gelir veya aylık bağlanmaz, bu durumda olanlar 60-1/f bendi kapsamında genel sağlık sigortalısı sayılarak sağlık yardımlarından faydalanabilmektedir.

Bağ-Kur sigortalılarının yetim kızlarına da evlenmeleri halinde yukarıda açıklandığı şekilde evlenme ödeneği verilmektedir.

‘Bozkırın Tezenesi’ bu gözyaşları senin için

Bozkırın tezenesi, büyük usta Neşet Ertaş’ın vefat haberi, herkes gibi beni de derinden üzdü. Bir insanı herkesin, her kesimin bu kadar sevmesi çok az insana nasip olur. Demek ki Neşet Ertaş ustada herkes kendinden bir parça bulmuş. Her dinlediğimde yüreğimi sızlatan güzel insan, dost ve ağabey Neşet Ertaş, bu gözyaşları senin için akıyor, seni çok özleyeceğiz, nur içinde yat.

Resul KURT

twitter/resulkurt34

http://haber.stargazete.com/yazar/ceyiz-parasi-bir-kez-verilir/yazi-692287


 

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

Blog Arşivi