Facebook Takip edebilirsiniz

7 Ekim 2012 Pazar

Çeyiz yardımını kimler alabilir / Özgür ERDURSUN

Çeyiz yardımını kimler alabilir

Özgür Bey, 2010 yılında vefat eden babamdan dolayı yetim maaşı alıyordum. 29 Eylül 2012’de evlendim. Çeyiz yardımı alabilir miyim? Çeyiz parası almak için nasıl bir yol izlemem gerekir? Hande KOCASİNAN

Hande Hanım, Ülkemizde hakkı olduğu halde haklarını bilmediği için vatandaşlarımız, hakkı olan paraları SGK’ya bırakırlar. Binlerce vatandaşımız çeyiz parasından habersiz. Halk arasında çeyiz parası olarak bilinen evlenme yardımı, Anne ve/veya babasının ölümü nedeniyle SGK’dan yetim aylığı (ölüm aylığı veya geliri) almakta olan kız çocuklarına resmi olarak evlenmeleri halinde evlenme ödeneği (çeyiz parası) olarak ödenmektedir.

Erkek çocukların evlenme ödeneği (çeyiz parası) alma hakkı yoktur. Sadece yetim maaşı alan kız çocuklarının böyle bir hakkı vardır. SGK’dan aldıkları gelir veya aylıklarının evlilik nedeniyle kesilmesi gereken kız çocuklarına resmi olarak evlenmeleri ve yazılı olarak talepte bulunmaları halinde almakta oldukları aylık veya gelirlerinin 2 yıllık tutarı bir defaya mahsus olmak üzere evlenme ödeneği olarak peşin ödenmektedir.

Evlenme ödeneği (çeyiz parası) alabilmek için “yetim aylığı almakta olan” şartı bulunmaktadır.

Çalışması veya başka bir nedenle yetim aylığı almadığında evlenen kız çocukları hak sahibi olmadıkları için evlenme yardımı (çeyiz parası) alamazlar.

Ancak, işten ayrılıp yetim aylığı almaya başlayan ve yetim aylığı alırken evlenen kız çocuğuna evlenme ödeneği (çeyiz parası) verilmektedir.

Evlenme ödeneği (çeyiz parası) alacak yetim kız çocukları 4/a (SSK) ve 4/b (Bağ-Kur) kapsamında hak sahibi iseler, bağlı bulundukları Sosyal Güvenlik İl Müdürlükleri’ne veya SGK Merkez Müdürlükleri’ne başvuru yapması gerekir.

Evlenme ödeneğinin ödenmesi için hak sahiplerinin bir dilekçe ile SGK’nın ilgili ünitesine başvurması şarttır.

Evlenme tarihi nüfus kütüğüne işlenmemişse, dilekçeyle birlikte, evlenme cüzdanının bir örneğinin de SGK’ya verilmesi zorunludur.

Evlenme ödeneği verilen kız çocuklarının dışındaki diğer hak sahiplerinin gelir ve aylıkları iki sene sonra yükseltilmektedir.

Evlenme ödeneğinin (çeyiz parası) ilk evlilikte alınması şartı yoktur.

İlk evliliğinde almayanlar, eşinden ayrıldıktan sonra yetim aylığı alırken yeniden evlenmeleri halinde evlenme ödeneğinin (çeyiz parası) alabilirler.

İlk evliliğinde evlenme yardımı almayanların daha sonraki evliliğinde bunu alma hakkı vardır. Ancak belirttiğimiz üzere sadece bir kez alınması mümkündür.

Evlenme ödeneği alan hak sahibinin aylığının kesildiği tarihten itibaren iki yıl içerisinde yeniden hak sahibi olması halinde, iki yıllık sürenin sonuna kadar gelir veya aylık bağlanmaz, bu durumda olanlar 60-1/f bendi kapsamında genel sağlık sigortalısı sayılarak sağlık yardımlarından faydalanabilmektedir.

Bağ-Kur sigortalılarının yetim kızlarına da evlenmeleri halinde yukarıda açıklandığı şekilde evlenme ödeneği verilmektedir.

Sizlerde sorularınızı bilgi@ozgurerdursun.com mail adresine gönderebilirsiniz. Ayrıca www.ozgurerdursun.com.tr internet sitemizi ziyaret edip ücretsiz bilgi edinebilirsiniz. Sosyal güvenlik konularında tüm sıkıntılılarınızda ofisimizden profesyonel destek alabilirsiniz.

http://www.kentgazetesi.com/?p=29548

 

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

Blog Arşivi