Facebook Takip edebilirsiniz

24 Ekim 2012 Çarşamba

‘İşveren işten çıkartıyor ancak ben ayrılmak istemiyorum’

 

‘İşveren işten çıkartıyor ancak ben ayrılmak istemiyorum’

 

SORU: İşveren geçtiğimiz hafta içinde beni yanına çağırarak, işyerinde işletme gereği bazı değişikliklere gidileceğini ve bu yüzden benim pozisyonuma gerek kalmayacağını belirterek iş sözleşmemin feshedileceğini ve haklarımın verileceğini söyledi. Ama ben işten ayrılmak istemiyorum. Bu durumda tazminatlarımı alsam da işe iade davası açabilir miyim?

CEVAP: İşe iade davası açabilmek için kanunda balirtilen şartlar arasında tazminatlarını alıp almama ile ilgili bir durum söz konusu değildir. İşyerinde altı aydan fazla çalışma süresinin olması, işyerinde 30 ve daha fazla işçi çalışması ve belirsiz süreli iş sözleşmesi bulunması gibi koşullar aranmaktadır. Dolayısıyla, tarafınıza tazminatlarınızı verilmiş olsa dahi işe iade davası açabilirsiniz. Ancak, yapılan yargılama sonunda mahkeme işe iadenize karar verirse, bu durumda iş sözleşmenizi feshedilmeden devam ediyor sayılacağı için tazminatlarınızı iade etmeniz gerekebilecektir.
İşletmenin, işyerinin ve işin gereklerinden kaynaklı fesihte yargı denetiminin yapılabilmesi için mutlaka bir işletmesel karar gerekir.
Örneğin sizin olayınızda, iş sözleşmenizin feshi bir işletmesel karar sonucu ortaya çıkmaktadır. İşletmesel kararın amacı ve içeriğini belirlemekte işveren özgürdür ancak işveren işletmesel kararı uygulamak için aldığı tedbirin feshi gerekli kıldığını ispatlamalıdır. İşveren, işletme işyeri ve işin gerekleri nedeni ile aldığı fesih kararında işyerinde istihdam fazlalığı meydana geldiğini ve feshin kaçınılmazlığını kanıtlamak zorundadır.
Mahkemeler ayrıca, feshin kaçınılmaz olup olmadığı yönünde de işletmesel kararın gerekliliğini denetlemektedirler. Yani feshin son çare olması ilkesi çerçevesinde bir inceleme yapılmaktadır.
Özet olarak mahkemeler, bu gerekçe ile yapılan fesihlerde, işletmesel karar ile istihdam fazlalığının meydana gelip gelmediğini, işverenin bu kararı tutarlı bir şekilde uygulayıp uygulamadığını, işverenin fesihte keyfi davranıp davranmadığını, işletmesel karar sonucu feshin kaçınılmaz olup olmadığı yönünde inceleme yapmaktadır.

Devrim Avcı

http://evrensel.net/news.php?id=33146

 

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

Blog Arşivi