Facebook Takip edebilirsiniz

24 Aralık 2012 Pazartesi

Belgesi olan ek ücret isteyebilir / SADETTİN ORHAN

Belgesi olan ek ücret isteyebilir


İş Sağlığı ve Güvenliği Yasası'na hazır mısınız?


İSG kapsamında iş güvenliği belgesi alanların çalışma şartlarında esaslı bir değişiklik söz konusu olacak. Bu durumda çalışanın özlük hakları yeniden ayarlanması lazım. İşveren bundan kaçınması durumunda çalışan iş akdini haklı olarak fesih edebilir

Yazı dizimiz boyunca, 30 Aralık itibariyle çalışma hayatımıza girecek olan İş Sağlığı ve Güvenliği Yasası'yla ilgili önemli noktalara değindik. Çalışanların haklarından işveren yükümlülüklerine, para cezalarından acilen yapılması gereken işlere kadar pek çok konuyu irdeledik. Tabii bu arada çalışan ve işveren okurlarımızdan da çok sayıda soru geldi. Bugün herkes için merak konusu olan bu soruları cevaplandırarak dizimizi noktalayacağız.

Sorumluluk ciddi oranda artıyor

Soru: Sadettin Bey, ben büyük bir otel işyerinde elektrik mühendisi olarak çalışıyorum. İşyerimin isteğiyle yenile (C) sınıfı iş güvenliği uzmanlığı belgesi aldım. Şimdi benden mevcut görevimin yanında iş güvenliği uzmanı olarak da çalışmam isteniyor. Fakat bunun için ilave bir ödeme yapılmayacağı söylendi. Benim bu ilave görev için ücret talep etme hakkım yok mudur? Ne yapmamı tavsiye edersiniz?

Cevap: Değerli okurum, iş güvenliği uzmanlığı basit bir görev değil. Mevcut görevinize hem ilave bir yük getirecek hem de hukuki olarak sorumluluk yükleneceksiniz. Zira İSG Yasası, iş sağlığı ve güvenliği personeline ciddi sorumluluklar yüklüyor. Dolayısıyla iş şartlarınızda esaslı bir değişiklik söz konusu olduğundan, işverenle sözleşmenizi değişen şartlara uyarlamanız gerekir. Yani özlük haklarınızın yeniden ayarlanması lazım. İşveren bundan kaçınırsa iş akdinizi haklı fesihle feshedebilirsiniz.

Kurumsal yerleri tercih edin

Soru: Sadettin Bey, yazı dizinizi ilgiyle takip ediyorum. Ben (C) grubu iş güvenliği sertifika sahibiyim. Sertifikamı yeni aldım. Bana ilk etapta ne tavsiye edersiniz? Bu alanda çalışmaya nereden başlamalıyım. Devlet KPSS ile İSG uzmanı almayı düşünüyor mu? Böyle bir girişim var mı? Nilgün

Cevap: Değerli okurum, iş güvenliği sertifikası alarak önemli bir alana adım atmışsınız. Bildiğim kadarıyla devlette şuan için iş güvenliği uzmanı alma yönünde bir çalışma yok. Zaten kamu kurumları için iş güvenliği uzmanı çalıştırma şartı 30 Haziran 2014'ten sonra başlıyor. Dolayısıyla daha çok özel sektörü düşünmek durumundasınız. Bu kapsamda bir Ortak Sağlık Güvenlik Birimi'nde görev alabileceğiniz gibi bir firmanın bünyesinde çalışabilirsiniz. Yalnız mümkün olduğunca kurumsal bir yerde çalışmanızı ve iş sağlığı güvenliği yükümlülüklerini ciddiye alan şirketleri tercih etmenizi tavsiye ederim.

Görevlendirmeyi üst yönetici yapmalı

Soru: Sadettin Bey, yazı diziniz için çok teşekkür ediyorum. Yatırımcı ve hizmet sektöründe faaliyet gösteren bir kamu kurumunda yönetici olarak görev yapıyorum. Kendim de teknik personelim. Kurumda yaklaşık 100 kişi çalışıyor. Bizim kurumumuzda İSG uzmanı atamasını kim yapacak? Ayrıca kendisi teknik personel olan bir idareci de uzman olarak çalışabilir mi?

Cevap: Değerli okurum, kamu kurumlarında iş sağlığı ve güvenliği personeli görevlendirme şartı 30 Haziran 2014'ten sonra başlıyor. Şu anki mevzuatta iş güvenliği uzmanı görevlendirmesinin üst yönetici tarafından yapılacağı belirtiliyor. Ancak uygulama tarihi yaklaştığında sanırım kamu kurumları açısından uygulamanın detayları ayrı bir tebliğ veya genelgeyle duyurulacaktır. Bir yönetici olarak sizin iş güvenliği uzmanı görevini yerine getirmenize engel bir durum yok. Fakat bunun için en az (C) sınıfı iş güvenliği uzmanı belgesine sahip olmanız gerekiyor.

Küçük esnaf da risk değerlendirmesi yapacak

Soru: Sadettin Bey, yazı dizinizi dikkatle takip ettim. 30 Aralık 2012 itibariyle her işverenin risk değerlendirmesi yapması gerektiğini, yapılmaması halinde 3000 lira ve takip eden her ay için 4500 lira ceza yazılacağını belirttiniz. Benim bir oto yedek parça dükkânım var ve yanımda iki işçi çalışıyor. Ben de mi bu risk değerlendirmesini yapmak zorundayım? Ayrıca bunun nasıl yapılması gerektiğini bize anlatan veya bilgilendirme yapan da yok. Böyle olursa ben işçilerimi çıkarırım. Tek başıma işimi yürütmenin yoluna bakarım. Niye hem işçi çalıştırıp bir de ayda 4500 lira ceza ödeyeyim ki? Hakkı M.

Cevap: Hakkı Bey, risk değerlendirmesi İş Sağlığı ve Güvenliği Yasası'nın en önemli unsurlarından birisi. Bu değerlendirmeyi her işveren yapacak. Yani yanınızda bir işçi bile çalışıyorsa, 30 Aralık 2012'den sonra risk değerlendirmesi yapmak zorundasınız. Fakat 10 kişiden az çalışanı olan ve az tehlikeli sınıfta yer alan işyerlerinde, risk değerlendirmesini işverenler kendisi yapabilecek. Sizin işyeriniz de az tehlikeli sınıfta yer aldığından, kendiniz risk değerlendirmesi yapıp, buna dair bir belge düzenleyip işyerinizde saklayabilirsiniz.

SADETTİN ORHAN - BUGÜN GAZETESİ



http://ekonomi.bugun.com.tr/belgesi-olan-ek-ucret-isteyebilir-haberi/216533/

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

Blog Arşivi