Facebook Takip edebilirsiniz

29 Aralık 2012 Cumartesi

Hem evlensem hem de ölen kocamdan ve babamdan aylık alsam olur mu? / Şükrü KIZILOT

 
Hem evlensem hem de ölen kocamdan ve babamdan aylık alsam olur mu?


SORU: SSK sigortalısı olarak çalışan kocam 2 Haziran 2008 tarihinde bir trafik kazasında öldü. Bağ-Kur sigortalısı babam da 16 Eylül 2008 tarihinde öldü.



Henüz 28 yaşındayım, ölenle ölünmüyor. Şu anda dünya tatlısı bir sevgilim var. İşi yok ama olsun. Birbirimizi taparcasına seviyoruz. Şöyle bir planımız var: Sevgilimle etrafa karşı bir düğün yapsak, ancak resmi nikâh kıydırmayıp “imam nikahı” kıydırsak, ölen kocamdan “dul aylığı”, ölen babamdan da “yetim aylığı” alabilir miyim?
Rumuz: YENİ BİR DÜNYA
YANIT: Siz bu işi benden daha iyi biliyorsunuz ama yine de açıklayayım. Evet, eşiniz ve babanız farklı sosyal güvenlik kurumlarına tabi olduğu için iki aylığı da alırsınız. Ancak, belirttiğiniz gibi telli duvaklı düğün yaparsanız, bu durumu da SGK fotoğraflarıyla, tanıklarıyla tespit ederse, aylıklarınızın ikisi de kesilebilir. Birlikte yaşama olayına gelince, İlginç bir yasamız var; nikâhsız seviyeli birlikteliği adeta teşvik ediyor ve kadının aldığı aylıklara dokunmuyor.


ÇALIŞMAYAN ERKEK EŞİNİN ÜSTÜNDEN SAĞLIK YARDIMI ALABİLİR

SORU: 1972 doğumluyum. 1990 yılı 1. ay işe girişim var. Daha sonra 12 yıl Bağ-Kur’luluğum var. Şu an 3.5 yıl SSK ödeyip bırakmak istiyorum. Emekliliğime 7 sene var. Bu süreyi ödeme yapmadan geçirirsem, eşimin Bağ-Kur’undan sağlık yardımı alabilir miyim?
Çetin AYAN/Bolu
YANIT: SSK’dan emekli olmak için aranan şartlardan yaş dışındakileri sağladıktan sonra işten ayrılmanız halinde, emekli olacağınız yaş haddini doldurana kadar Bağ-Kur’lu olan eşiniz üstünden sağlık yardımı alabilirsiniz.


Kaynanam evlenirse çeyiz parası alır mı?

SORU: Kocasını 39 yaşında kaybeden ve SSK’dan “dul aylığı” alan bir kayınvalidem var. Şu anda 41 yaşında ama “41 kere maşaallah” dedirtecek kadar da bakımlı ve güzel. Bir yıldır bizde kalıyor. Son iki aydır bir de erkek arkadaşı var. “Evleneyim mi evlenmeyim mi?” diye düşünüyor. Açıkçası ben de evlenip kendi evine çıkmasını istiyordum. Bir arkadaş “Kayınvaliden evlenirse yüklü bir çeyiz parası alır” dedi. Doğru mu? Doğru ise yaşadım, işte o zaman evlenir.
(HAYIRLI DAMAT/İZMİR)
YANIT: Hadi gözünüz aydın. Kayınvalideniz evlenirse, 24 aylık “çeyiz parası” ödenir.


ERKEK ARKADAŞIMLA AYNI EVDE KALIYORUM BABAMDAN BAĞLANAN AYLIK KESİLİR Mİ?

SORU: Sekiz ay süren mutsuz bir evliliğim oldu. Anladım ki evlilik bana göre değil. Boşandım ve albay emeklisi olan rahmetli babamdan aylık bağlattım. Şimdi aynı evde erkek arkadaşımla, nikahsız seviyeli bir birliktelik yaşıyorum. Bu durum öğrenildiğinde, babamdan bağlanan aylık kesilir mi? Goncagül / İST.
YANIT: Boşandıktan sonra, kocanızla aynı evde yaşasaydınız bağlanan aylık kesilirdi. Erkek arkadaşı ile aynı evde birlikte yaşayanlar için böyle bir sorun yok. Babanızdan aldığınız aylık, evlenmediğiniz sürece kesilmez.


ARA BOŞLUKLARA TOPLU PARA

SORU: 20.01.1969 doğumluyum. İlk sigorta girişim 01.05.1991. 2514 günlük sigorta pirimi yattı. Ara boşluk ödersem ne zaman emekli olabilirim?
Gülsüm TUNCER / İST.
YANIT: Ara boşlukları toplu para ödeyerek kazanamazsınız. Emekli olmak için; 20 yıl sigortalılık süresi, 5450 gün prim ödeme ve 47 yaş şartlarına tabisiniz. 2936 gün daha prim ödeyerek 5450 güne tamamlamanız şartıyla 20 Ocak 2020 tarihinde emekli olabilirsiniz.


KENDİ ŞİRKETİMDE SSK’LI OLABİLİR MİYİM?

SORU: Yüzde 99 hissesi bana ait limited şirkette fiilen çalışıyorum. Şirkette SSK’lı olarak çalışıp, Bağ-Kur’dan çıkabilir miyim?
Ahmet DEMİRTAŞ / ADANA
YANIT: Kendi şirketinizde SSK’lı (4/a’lı) olarak çalışamazsınız. Başka bir şirkette SSK’lı olarak çalışmanız halinde, Bağ-Kur’dan çıkabilirsiniz.


Şükrü KIZILOT

http://www.hurriyet.com.tr/yazarlar/22255651.asp

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

Blog Arşivi